viernes, 15 de febrero de 2013

Anàlisi intern; debilitats i fortaleses d'Inditex.


L’anàlisi intern permet fixar les fortaleses i les debilitats de l’organització, realitzant un estudi que permet conèixer la quantitat i la qualitat dels recursos i processos amb els que compta l’empresa.
Per a realitzar aquest anàlisi, s’han d’aplicar diferents tècniques que permetin identificar dins de l’organització, quins atributs li permeten generar un avantatge competitiu sobre la resta dels seus competidors.



Les fortaleses són tots aquells elements interns i positius que diferencien a l’organització d’altres d’igual classe. Inditex, té entre d’altres, fortaleses a destacar com ara:

a) Rapidesa: el que vol el client en 15 dies. Principalment, totes les marques d'Inditex ofereixen un producte de qualitat i disseny nou. Proporcionen l'última moda perquè compten amb un centenar d'observadors repartits per tot el món buscant les noves tendències.

b) Un model de negoci que li proporciona flexibilitat. Inditex utilitza un model de negoci únic en el sector de la distribució minorista de la moda, en el qual integra verticalment a totes les activitats principals de la cadena de valor incloent el disseny dels models, la producció de les peces, la logística d'entrada i sortida, així com les vendes en botigues pròpies. Aquest control li proporciona una fortalesa molt important de flexibilitat enfront dels seus competidors.

c) Bona salut financera. El sistema financer del grup Inditex, és des de fa molts anys un dels seus punts forts. Des dels seus començaments l'empresa es va desenvolupar basant-se únicament dels seus recursos econòmics interns sense acudir a capital aliè i va adquirir actius imprescindibles per al creixement. Però per continuar amb la seva gran expansió internacional, el grup necessitava un important volum de capital i per això en 2001 va sortir a Borsa.

d)Les mini-col·leccions: rotació de productes constant. Inditex, d'altra banda, va trencar amb el costum d'altres distribuïdors de moda de dissenyar únicament roba per a dues temporades: primaveraestiu i tardor-hivern.

e) Cultura de compra instantània. Amb el sistema d'alta rotació de productes, Inditex ha aconseguit inculcar als seus clients una filosofia nova a Espanya i que no era habitual en els altres països, consisteix a comprar en el moment perquè els models es retiren si no es venen per substituir-los per altres nous.

f) Marques potents. Un altre punt fort de l'empresa d’Amancio Ortega, és que la marca Inditex té una alta reputació a tot el món la qual cosa fa que tingui més valor.

g) Forta presència internacional. En consolidar-se com una important marca al mercat espanyol, Inditex va poder entrar al mercat internacional i seguir augmentant el seu creixement perquè el mercat nacional estava saturat. La internacionalització va ser un èxit rotund i actualment hi ha més de 4.500 establiments d'Inditex localitzats en 77 països.



h) Oferta segmentada. Inditex abasta tot el mercat disponible, segmentat amb les seves marques. Ven productes per a totes les edats, tots dos gèneres i arreu del món, degut a la projecció internacional de les marques.

i) Grup homogeni. Totes les seves marques segueixen la mateixa estratègia a tot el món, per la qual cosa el consumidor sap a quina atenir-se quan Inditex crea una nova insígnia o obre una nova botiga. Es trasllada l'èxit de la companyia a totes les marques i es crea una homogeneïtat en cadascuna d'elles.

j) Botigues: més que simples punts de venda. Les botigues tenen una distribució similar i la mateixa decoració, es troben en excel·lents ubicacions, a les ciutats més importants i a les zones més comercials. Són locals amplis, per poder distribuir els productes de forma espaiosa i permetre als clients passejar còmodament per la botiga.

k) Còmode sistema postvenda. Una altre dels avantatges d'aquesta organització és la seva política de devolució. Hi ha una gran flexibilitat a l'hora de canviar o retornar un producte pel que tot són facilitats per als seus clients. Afavoreix la compra compulsiva.

l) Aparadors atractius. Aquesta no és l'única tàctica per exposar la compra, els atractius aparadors són una altra. Són lluminosos, amb fons clars i poc producte, però atractius per captar l'atenció de la gent i així convidar-los a entrar.

m) Ús de les noves tecnologies. Des de fa temps, les empreses d'Inditex fan ús d'internet per promocionar l        es seves marques i productes, a més, es poden realitzar compres online. Totes les marques compten amb la seva pròpia pàgina web, dissenyada d'acord amb l'estil del producte i pensant en el seu públic objectiu.



n) Cura del medi ambient. L'adaptació d'Inditex a l'entorn i a les necessitats dels seus clients es manifesta en la implantació d'una política de responsabilitat social corporativa per protegir el medi ambient.


Les debilitats es refereixen, pel contrari, a tots aquells elements, recursos, habilitats i actituds que l’empresa ja té i que constitueixen barreres per a aconseguir la bona marxa de l’organització. Són problemas interns, que, una vegada identificada i desarrollada una adequada estrategia, poden i s’han d’eliminar. Algunes de les debilitats més marcades d’Inditex són les següents:

a) Saturació del Mercat.
En primer lloc, cal tenir en compte que en tenir uns preus tan assequibles, aconsegueix que tothom compri els seus dissenys i per tant siguin productes massificats.

b) Canibalisme entre marques.
També hem de tenir en compte que en posseir Inditex diverses cadenes amb el mateix tipus de productes i dirigits a pràcticament els mateixos sectors, és el cas de Zara, Pull&Bear, Stradivarius i Bershka, es fan la competència entre ells i es roben quota de mercat.

c) Distribució massa centralitzada.
Ja hem vist que Inditex té un sistema de producció i distribució molt estudiat i complex. Però en fer el pas i convertir-se en una gran empresa internacional, aquest model és massa local i està molt centralitzat a Espanya. Aquest fet pot ser un desavantatge ja que pot derivar en alts costos de transport o en períodes de lliurament del producte a tenda més llargs.

d) Política de personal feble.
Una altra debilitat a tenir en compte és la mala política de recursos humans que té el grup Inditex.

No hay comentarios:

Publicar un comentario