L’anàlisi intern permet fixar les fortaleses i les debilitats
de l’organització, realitzant un estudi que permet conèixer la quantitat i
la qualitat dels recursos i processos amb els que compta l’empresa.
Per a realitzar aquest anàlisi, s’han d’aplicar diferents
tècniques que permetin identificar dins de l’organització, quins atributs li
permeten generar un avantatge competitiu sobre la resta dels seus
competidors.
Les fortaleses són tots aquells elements
interns i positius que diferencien a l’organització d’altres d’igual classe.
Inditex, té entre d’altres, fortaleses a destacar com ara:
a)
Rapidesa: el que vol el client en 15 dies. Principalment,
totes les marques d'Inditex ofereixen un producte de qualitat i disseny nou.
Proporcionen l'última moda perquè compten amb un centenar d'observadors repartits
per tot el món buscant les noves tendències.
b) Un model de negoci que
li proporciona flexibilitat. Inditex utilitza un model de
negoci únic en el sector de la distribució minorista de la moda, en el qual
integra verticalment a totes les activitats principals de la cadena de valor
incloent el disseny dels models, la producció de les peces, la logística
d'entrada i sortida, així com les vendes en botigues pròpies. Aquest control li
proporciona una fortalesa molt important de flexibilitat enfront dels seus
competidors.
c)
Bona salut financera. El sistema financer del grup
Inditex, és des de fa molts anys un dels seus punts forts. Des dels seus
començaments l'empresa es va desenvolupar basant-se únicament dels seus
recursos econòmics interns sense acudir a capital aliè i va adquirir actius
imprescindibles per al creixement. Però per continuar amb la seva gran expansió
internacional, el grup necessitava un important volum de capital i per això en
2001 va sortir a Borsa.
d)Les
mini-col·leccions: rotació de productes constant. Inditex,
d'altra banda, va trencar amb el costum d'altres distribuïdors de moda de
dissenyar únicament roba per a dues temporades: primavera‐estiu i tardor-hivern.
e)
Cultura de compra instantània. Amb el sistema d'alta
rotació de productes, Inditex ha aconseguit inculcar als seus clients una
filosofia nova a Espanya i que no era habitual en els altres països, consisteix
a comprar en el moment perquè els models es retiren si no es venen per
substituir-los per altres nous.
f)
Marques potents. Un altre punt fort de l'empresa d’Amancio Ortega, és que
la marca Inditex té una alta reputació a tot el món la qual cosa fa que tingui
més valor.
g)
Forta presència internacional. En consolidar-se com una
important marca al mercat espanyol, Inditex va poder entrar al mercat
internacional i seguir augmentant el seu creixement perquè el mercat nacional
estava saturat. La internacionalització va ser un èxit rotund i actualment hi
ha més de 4.500 establiments d'Inditex localitzats en 77 països.
h) Oferta segmentada. Inditex abasta tot el mercat
disponible, segmentat amb les seves marques. Ven productes per a totes les
edats, tots dos gèneres i arreu del món, degut a la projecció internacional de
les marques.
i) Grup homogeni. Totes les seves marques
segueixen la mateixa estratègia a tot el món, per la qual cosa el consumidor
sap a quina atenir-se quan Inditex crea una nova insígnia o obre una nova
botiga. Es trasllada l'èxit de la companyia a totes les marques i es crea una
homogeneïtat en cadascuna d'elles.
j) Botigues: més que simples
punts de venda. Les botigues tenen una distribució similar i la mateixa
decoració, es troben en excel·lents ubicacions, a les ciutats més importants i
a les zones més comercials. Són locals amplis, per poder distribuir els
productes de forma espaiosa i permetre als clients passejar còmodament per la
botiga.
k) Còmode sistema post‐venda. Una altre dels avantatges
d'aquesta organització és la seva política de devolució. Hi ha una gran
flexibilitat a l'hora de canviar o retornar un producte pel que tot són
facilitats per als seus clients. Afavoreix la compra compulsiva.
l) Aparadors atractius. Aquesta no és l'única
tàctica per exposar la compra, els atractius aparadors són una altra. Són
lluminosos, amb fons clars i poc producte, però atractius per captar l'atenció
de la gent i així convidar-los a entrar.
m) Ús de les noves
tecnologies. Des de fa temps, les empreses d'Inditex fan ús d'internet
per promocionar l es seves marques
i productes, a més, es poden realitzar compres online. Totes les marques
compten amb la seva pròpia pàgina web, dissenyada d'acord amb l'estil del
producte i pensant en el seu públic objectiu.
n) Cura del medi ambient. L'adaptació d'Inditex a
l'entorn i a les necessitats dels seus clients es manifesta en la implantació
d'una política de responsabilitat social corporativa per protegir el medi
ambient.
Les debilitats es refereixen, pel contrari, a tots aquells
elements, recursos, habilitats i actituds que l’empresa ja té i que
constitueixen barreres per a aconseguir la bona marxa de l’organització. Són problemas
interns, que, una vegada identificada i desarrollada una adequada estrategia,
poden i s’han d’eliminar. Algunes de les debilitats més marcades d’Inditex són
les següents:
a) Saturació del Mercat.
En primer lloc, cal tenir en
compte que en tenir uns preus tan assequibles, aconsegueix que tothom compri
els seus dissenys i per tant siguin productes massificats.
b) Canibalisme entre
marques.
També hem de tenir en compte
que en posseir Inditex diverses cadenes amb el mateix tipus de productes i
dirigits a pràcticament els mateixos sectors, és el cas de Zara, Pull&Bear,
Stradivarius i Bershka, es fan la competència entre ells i es roben quota de
mercat.
c) Distribució massa
centralitzada.
Ja hem vist que Inditex té
un sistema de producció i distribució molt estudiat i complex. Però en fer el
pas i convertir-se en una gran empresa internacional, aquest model és massa
local i està molt centralitzat a Espanya. Aquest fet pot ser un desavantatge ja
que pot derivar en alts costos de transport o en períodes de lliurament del
producte a tenda més llargs.
d) Política de personal
feble.
Una altra debilitat a tenir
en compte és la mala política de recursos humans que té el grup Inditex.
No hay comentarios:
Publicar un comentario