Bona tarda estimats
lectors, com anem?
És de saber general
que la competència és un tema important que afecta a les empreses, bàsicament,
perquè sense competència, tots els consumidors acaben en el que s’anomena “Monopoli”,
on només una empresa és la que satisfà la demana dels consumidors.
Aquest no és el cas de l’empresa que nosaltres analitzem. No fa falta anar molt lluny per veure que hi ha moltíssimes botigues de roba, tot i que ja hem pogut comprovar que Inditex és un monstre del sector, i que avarca a molt mercat, tant nacional com internacional.
Aquest no és el cas de l’empresa que nosaltres analitzem. No fa falta anar molt lluny per veure que hi ha moltíssimes botigues de roba, tot i que ja hem pogut comprovar que Inditex és un monstre del sector, i que avarca a molt mercat, tant nacional com internacional.
Així doncs, del que
parlem avui és d’un dels competidors més importants de l’empresa: MANGO.
![]() |
Google.es |
Abans però,
necessitem saber una mica què va portar a aquesta empresa a ser competidora
d’Inditex, no? Bé, Isak Andic, el creador de Mango, està considerat una de les
persones més riques del món. L’any 2011 va fer una petita gira per totes les
botigues de la companyia que tenia obertes, per avaluar una mica la situació i com
s’anaven portant. La sorpresa va ser seva al veure que alguns franquiciats
estaven descontents, i que la marca s’havia convertit en una marca cara i
desposicionada. En aquell moment, la caiguda del consum ja colpejava amb força
Espanya i les cadenes low cost com
per exemple H&M, de la que ja em parlat en alguna ocasió, li havien robat
part de la clientela.
Per magnitud, Mango
és 10 vegades més petita que Inditex, tot i que és molt més internacional.
Espanya només aporta el 16% del negoci del grup, que està present literalment
en mig món: 108 països dels 198 reconeguts per l’ONU. Les marques d’Amancio
Ortega, com ja hem vist en alguna altre ocasió, ronda els 85 mercats més o
menys.
Andic es va adonar
de que aquest avantatge competitiu no s’havia aprofitat molt, no el que
es podria. El 2010 el benefici es va contraure per primer cop en la seva
historia, i el 2011 encara va disminuir més, tot el contrari al que hem vist amb la
nostre empresa.
Davant d’aquest
entorn de crisi, i el que estava passant a les botigues, Mango va decidir provar
un canal nou, el dels corners, per introduir la marca en grans magatzems de
diversos països i créixer així més ràpid. En va obrir prop de 900 arreu del
món. I pensareu… Corners? What is it? Què és això? No us preocupeu si no ho
sabeu, a nosaltres tampoc ens sonava molt al sentir-ho per primer cop. Bé,
som-hi: els corners són una eina a mig camí entre la botiga propia i la botiga multi
marca. El seu avantatge és doble: amb una inversió reduïda s’aconsegueix una experiència
de compra semblant a la que ofereix una boutique i permet extrendre’s com una
taca d’oli per guanyar volum. El risc és que la direcció perd cert control
sobre les botigues, que és un tema que Mango sempre ha mimat molt.
I si Mango
apreciava tant les botigues, va durar gaire aquesta estratègia? La resposta és
que no. Andic va decidir avortar el creixement d’aquest canal, que triga a ser
rentable pel propietari de la marca per diverses raons, i s’ha tornat a
l’expansió equilibrada mitjançant botigues pròpies i franquícies, un terreny en
el que la marca es mou molt bé, en comparació a altres marques. Una frase que
ho confirma: "Mango aprieta un pedal o el otro a voluntad, en función de si quiere
crecer más o menos rápido", explica Xavier Bordanova, professor i director
del Centro Retail Management de EADA. L’any 2011, Mango va obrir gairebé dues
botigues al dia, però el 2012 unes 300.
I
on ha portat a Mango els canvis que va fer? Tal i com veiem a la següent
imatge, Mango va decidir abraçar molt més mercat, rebaixant els seus preus i
ampliant molt més el catàleg que abans tenien. Amb això s’intenta que els
beneficis que es van reduir anys enrere ara augmentin, i es produeixi el millor
exercici de la seva història. Aquests fets aprofitaran la internacionalització
i plantaran cara a Zara, principal empresa d’Inditex.
![]() |
actualidad-economica.com |
Així
doncs, tot i que Inditex és un monstre com ja hem dit en altres ocasions, la
competència és important en el sector, sempre que es fa una cosa bé. D’aquesta
manera veiem que Mango intenta igualar Inditex, però... ho aconseguirà algun
dia?
Us esperem a la pròxima entrada!
Us esperem a la pròxima entrada!
No hay comentarios:
Publicar un comentario